Sandvika – Skui Idrettspark – Skuibakken…

23 november 2016 Trim i arb.tiden. Fra Sandvika fulgte jeg langs Sandvikselva og Isielva forbi Vøyenenga og opp til Skui Idrettspark. Jeg har flere ganger vært her ved Skui Idrettspark, men da har jeg enten returnert samme vei eller tatt lysløype til Jordbru og Vestmarkseter. Denne gangen var imidlertid planen å gå opp unnarennet til Skuibakken.


Skui Idrettspark – Skuibakken

Bakken som ligger der som et stort “monster” var verdens største hoppbakke da den ble tatt i bruk 18 mars 1928. Jeg valgte å ta trappene på høyre side og etter å ha gått 216 trappetrinn, var jeg opp ved dommertårnet. Men enda var det et stykke opp og uten trapper klyver jeg opp den sisten biten til grusvei (Gml. Jarenvei) på nedsiden av selve hoppet.


216 trappetrinn langs unnarennet


Utsikt mot Skui Idrettspar sett fra unnarennet


Ved hoppkanten – Gamle Jarenvei

Utsikten mot Skui, Rykkin og Kolsåsmassivet var flott, men sikkert enda bedre fra toppen av tårnet. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt meg høyere opp, men til tross for en viss høydeskrekk, begynte jeg på de neste trappetrinnene mot toppen. Og mens jeg gikk og ikke turte å se ned, tenkte jeg at “mot” først og fremst, var å vinne over seg selv.

Vel oppe, jublet jeg høyt for meg selv mens jeg holdt meg godt fast. De er bra “gærne” de som frivillig setter utfor her tenkte jeg, men jeg beundrer de som gjør det.


on the top of the world – det føltes slik iallefall 


Skui, Rykkin og Kolsåsmassivet sett fra Skuibakken
 


Skuibakken sett fra toppen.
 

Utsikten fra toppen er formidabel og jeg tar mange bilder før jeg smyger meg ned til fast grunn. Og glad for å være nede og fortsatt litt skjelven i bena, følger jeg Gamle Jarenvei videre. Landskapet er flott og jeg passerer flere fine gårder før jeg følger Horniveien ned til Ringeriksveien. Her svinger jeg til høyre og tar så samme vei tilbake som jeg kom. En herlig tur i flotte omgivelser.

Ca 13,6 km

1:36

Mer om Skuibakken HER:

#mosjon #trening #løpetur #turogtrening #friluftsliv #budstikka #skuibakken

Flere bilder fra samme tur;


Skui Idrettspark. Lille bakken skimtes i bakgrunn


Utsikt mot Kolsåsmassiver fra unnarennet

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top