Gråmagan – Setertjern – Søndre-Kolsås….

14 juli 2016. Trim i arb.tiden. Siden jeg ikke har vært på Gråmagan før og at det er en stund siden sist jeg var på Søndre Kolsås, var det nettopp hit dagens tur skulle gå.

Gråmagan (bygdeborg nr.2)som ligger i <Kolsåsstupene Naturreservat> er en ås på østsiden av Kolsås, rett ovenfor Dalbo-gård og Dælivannet. Gråmagan er en av minst fire bygdeborger i Kolsåsmassivet. Bygdeborgene skriver seg folkevandrinstiden ca år 400-600 og tjente som beskyttelsessted for bygdefolket mot røvere. Gråmagan ligger på østsiden av massivet, og her i fra, er det god utsikt mot Oslo, Bærum, Østmarka og Oslofjorden.

Fra Skattens hus i Sandvika valgte jeg den korteste veien til Toppåsveien via Evjebakken og Brynsveien. Jeg hadde fortsatt litt vondt i leggen og hælen, men tok det svært rolig og siden Toppåsveien er nokså bratt, gikk jeg hele veien opp til bommen. Her i fra, fulgte jeg en skogsvei til enden og deretter blå sti. Det gikk greit og etter å ha passert et sti kryss, tok jeg til venstre i neste kryss på oversiden av Dalbo-gård.


Mot Gråmagan bygdeborg

Det var nå stigningene begynte for det gikk mer eller mindre rett opp skrenten, men ettersom man kom høyere og utsikten ble bedre, var det bare å nyte den siste biten til toppen. Det er ikke spesielt høyt, men like fult, en fantastisk fin utsikt i flere retninger.
Utsikt fra Gråmagan mot Nordøst. Dælivannet, Dalbo gård og Dæli.


Utsikt fra Gråmagan mot nord


Det gjelder å holde seg fast – Gråmagan

Etter å ha beundret utsikten og tatt flere bilder, fortsetter jeg mot Søndre-Kolsås. Fra Gråmagan er det imidlertid mange stier på kryss og tvers, men jeg holder meg til den ene blå og straks er jeg ved Setertjern. Her har jeg vært før og fra sti kryss, finner jeg rett sti mot Søndre-Kolsås.


Sætertjern (Setertjern). Ligger midt innpå Kolsåsmassivet mellom Søndre og Nordre Kolsås


Sti kryss ved Setertjern

Omgivelsene bærer preg av urskog og flere steder ligger det rotvelt over sti som naturlige hindringer. Det går imidlertid ikke lang tid før åskammen dukker opp. Utsikten fra Søndre Kolsås er fantastisk og bare må nytes.

Søndre-Kolsås (342 m.o.h) og den  Nordre er litt høyere med 379 m.o.h. 


Utsikt mot Oslofjorden fra Søndre-Kolsås

Vel nede ved bommen i Toppåsveien der jeg startet, tar jeg delvis samme vei tilbake som jeg kom. Dvs., at jeg droppet å ta Evjebakken ned til rundkjøring, men heller fulgte Brynsveien rundt til samme rundkjøring. Det ble bare litt lenger, men det visste jeg jo. En flott tur i deler av <Kolsåsstupene Naturresservat>.

Ca 11,7 km

1:53

#mosjon #trening #løpetur #tur #budstikka #Bærumsmarka #kolsås #friluftsliv

Se tur til Søndre Kolsås og Dælivannet HER:

Flere bilder følger:

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top