Sandvika – Vækerøstranda – Godliaskogen – Østmarka…

16 juni 2016. Som en langtur hadde jeg denne gangen planlagt å løpe hjem fra Sandvika til Haraløkka. Og siden det var nokså varmt, skulle jeg ta denne turen i “saktefart”. Inspirert av Trond Inges treningsform for mengde i saktefart. Forskjellen på ham og meg er at jeg «trives» best i saktefart og ikke nødvendigvis så opptatt av mengden. Uansett, må bena flyttes fremover selv om det skjer i ulikt tempo.

Med sekk som var fylt med mat og vann, satte jeg av sted fra Sandvika. Denne gangen skulle jeg for variasjonens skyld ta Gamle Drammensvei til Stabekk. Og allerede langs Engervannet der jeg fulgte turvei mellom vannet og jernbanen, fikk jeg merke at det var både varmt og klamt der krattet hang utover veien. Drivende våt var det godt å kunne følge landeveien videre og fra Blommenholm st. fulgte jeg Gamle Drammensvei til Stabekk som planlagt. Farten var rolig og jeg gikk i enkelte bakker mens jeg drakk noen slurker vann.


Engervannet (gml: foto)

Fra Stabekk fulgte jeg sykkelveien vestfra også kalt «TourDeFinance» til Lysaker, men etter å ha krysset Lysakerelva, forlot jeg denne og tok så kyststien videre. Denne stien som både Påskeharemaraton og Ribbemaraton følger rundt Sollerudstranda – Vækerøstranda, har jeg ikke tidligere tatt. Og mens jeg nyter turen langs kyststien tar jeg flere bilder som følger;


Kyststien langs Sollerudstranda og Vækerøstranda


Kyststien – Vækerøparken


Kyststien – Vækerøparken 

Etter å ha passert Vækerøparken og Maxbo, er jeg tilbake på traseen til TourDeFinance som jeg følger videre forbi Skøyen og langs Frognerstranda. Så langt er alt vel, men jeg kjenner antydning til vondt under den ene hælen. Begynner skoa å bli utdempet?


Langs TourDeFinance mot Sjølyst

Etter ca 14 km passerer jeg Aker Brygge og Rådhusplassen. Det er mye folk som strener i alle retninger. Jeg hører at det er liv på Kontraskjæret og tar derfor Rådhusgaten videre for om mulig å få et gløtt innenfor, men det var ikke lett.


Rådhusplassen og Akershus festning
 


I kø for å se EM-fotball på Kontraskjæret

Jeg fortsetter langs Rådhusgaten til Langkaia og Operagata før jeg følger Bispegata forbi Barcode til Middelalderparken. Her i fra, ta jeg i motsetning til sist gang (Kongsveien/Ekebergveien til Sæter), St.Halvards gate til Galgeberg og derifra en gangvei til Etterstadgata via Vålerenga kirke. Følger gangvei videre langs Alnaelva til Bryn og Østensjøveien ett stykke før jeg fra Høyenhall går opp Skøyenbakken til Nordre Skøyen Hovedgård.


Sletta ved Nordre Skøyen Hovedgård

Litt usikker på hvilke vei videre velger jeg å ta Tvetenveien ett stykke oppover. Og underveis fra Hellerud st., er hælen såpass vond at jeg dropper å løpe hjem via Haugerudveien og Nøklevann, og isteden tar jeg av fra Tvetenveien og følger Stordamsnaret – Stordamveien til jeg setter kursen mot lysløypa i Godliaskogen.


Lysløypa i Godliaskogen fra Stordamveien

Siden jeg er oppvokst på Godlia og gikk på Godlia barneskole, har jeg mange gode minner fra Godliaskogen. Bl.a, var det nettopp her jeg gikk mitt aller første skirenn da vi en dag på skolen hadde aktivitetsdag. Jeg skulle gå skirenn og siden jeg ikke skjønte hva idealtid var, så var det jeg som hadde den raskeste tiden i mål. Vel må jo noen ha det også..


Trasopbanen. O.I.F`s hjemmebane

Etter å ha passert Oppsal arena og Trasop banen hvor jeg spilte mange fotballkamper for Oppsal, fulgte jeg langs Vetlandsveien og Solbergliveien før jeg satte kursen inn i Østmarka. Tenkte at et mykere underlag var mindre vondt.


Skøyenputten – Østmarka

Men fra Skøyenputten og videre til Østmarksetra og Ulsrudvann, var det mye steiner og røtter, og med en fortsatt vond hæl passerte jeg Haraløkka for en snartur innom butikken. Deretter ruslet jeg den siste biten hjem. En flott tur tross alt og kanskje bør skoene skiftes ut.

Ca 26,6 km

2:57

#løpetur #trening #mosjon #turogtrening #running #runforfun

Flere bilder fra samme tur


Stordamveien


Skøyenputten – Østmarka

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top