Grønliåsen – Kloppa og Fløisbonn….

27 november 2014. I dag reiste jeg tidlig fra jobb til Sofiemyr for felles tur med Frode. Vi hadde planlagt en tur på grusvei rundt Grønliåsen og andre steder. Mira som jeg tidligere ikke har hilst på, logret med halen (god vakthund, hehe) og ønsket meg velkommen. Siden hun ikke skulle være med, kravlet hun pent opp i kurven, da vi dro avsted.

Vi fulgte langs en vei ett stykke og så bar det innover i marka på grusvei. Her fulgte vi Kongeveien som for anledningen var dekket av et tynt snølag. Vi passerte Hellerasten og Tårnåsen skole, før vi kom til veikryss.  

Frode på Kongeveien som også går paralellt med Oldtidsveien.

Kongeveien, klikk MER

Vi tar nå til venstre og følger lysløypa videre rundt Prinsdal og Hauketo, før vi kommer ut på idrettsplassen ved Bjørndal. Tempoet er rolig og Frode forteller om det området vi befinner oss i.

Fra idrettsplassen følger vi Meklenborgveien-Meklenborglia, før vi i veikryss rett sør for Bjørndal, tar til venstre mot Myrer. Endelig krysser jeg E6 på en gangbru jeg alltid har kjørt under og lurt på hvor man kommer om man går over. Vel, nå vet jeg det.


Over E 6 ved Åsland Pukkverk – Myrer

Vi holder til høyre mot Kloppa og straks passerer vi Myrentjernet. Frode fortsetter å fortelle om veier, stier og løyper hit og dit, og jeg skjønner at dette er hans område da vi kommer til Kloppa. Her går vi bort til vannet for å ta bilder.


Kloppa – Assuren

Fra Kloppa setter vi så kursen mot Fløisbonn og straks møter vi en “vegg” av en bakke da Frode sier…her pleier jeg å kjøre drag.. vi løp opp hele bakken og vel over toppen, gikk det noen sekunder, før jeg igjen kunne snakke…. Vi fulgte Fløyisbonnveien videre forbi en gård, og så var vi tilbake på Sofiemyr.

En herlig tur rundt Grønliåsen inkl. Kloppa. Alltid gøy med nye områder.

Takk for turen Frode!… neste gang, guider jeg på tur i Østmarka.

 


Sportsmanden “him self” i ny trøye???

Ca 14 km

1:27

#løpetur #sørmarka #mosjon #trening

Flere bilder fra samme tur:

Oldtidsveien; En av landets best bevarte oldtidsveier gikk gjennom det som nå er Oppegård kommune. Oldtidsveien var en ride- og kløvevei som gikk fra Christiania, over Grønliåsen til Fløysbonn, og videre sørover. Knapt 500 meter nord for parkeringsplassen ved HurlumHeiHuset (kort vei fra Fløysbonn) finner vi Kongebordet. Dette er en stor steinhelle, trolig en bauta som har falt om. Sagn knytter både kong Sverre (1100-tallet) og andre konger til Kongebordet. Oppegård historielag har satt opp en informasjonstavle som forteller både om Kongebordet og Oldtidsveien. Det er også satt opp benker her. (fakta. Skiforeningen)

 




Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top