Landevei; Haraløkka – Furuset – 4h-gården…

20 oktober 2014. Fra Haraløkka og ned Olav Nygårds veg til Generalen. Denne følger jeg videre til Hellerudveien og Hellerud. Det var oppholdsvær og ok temperatur. Fra Hellerud tar jeg gangvei forbi Haugerud kirke til Dr Dedichens vei som jeg følger opp til turvei og videre til Lindeberg. Her i fra, følger jeg gang/sykkelvei mot Furuset og straks etter, krysser jeg E6 på fin gangbru. Ved Furuset skole finner jeg så en gangvei som går forbi 4h-gården på Lindeberg.


Nordre Lindeberg gård, i dag også kjent som 4h-gården, ligger på Lindeberg i bydel Alna i Oslo. Gården har vært i bruk siden middelalderen. Den var i likhet med Tveten gård på Tveita, kirkegods inntil reformasjonen hvor driften ble tatt over av kronen og senere solgt. Fra 1979 til 2002 ble gården drevet av ungdomsorganisasjonen 4h-klubben og Oslo Kommune/Bydel Furuset. I dag eies gården av Oslo Kommune, drives av bydel Alna, og har status som besøksgård. Gårdens hovedhus er trolig fra 1700-tallet.

Etter å ha tatt et foto av denne flotte gården, fulgte jeg gangvei videre ned til Strømsveien. Denne følger jeg så forbi Ikea til Alna. Her tar jeg til venstre og fortsetter så langs Tvetenveien til Hellerud og Hellerudveien. I Hellerudveien /Trasoppveien tar jeg igjen en annen løper som jeg henger meg på. Jeg hadde noe større fart og ville forbi men, da økte han farten og jeg la meg rett bak. Slik fulgte vi hverandre i ca 1,5 km, til han skulle krysse Generalen ved Tyristubbveien. Jeg takket for drahjelp…bare hyggelig svarte han.., og så fortsatte vi hver vår vei. Jeg tok til venstre opp Olav Nygårds veg til Haraløkka hvor jeg avsluttet med stigningsløp.

Ca 16,7 km

1:37

#landevei #trening #løp #mosjon #kondisjon

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top