Oslo Maraton – 2014

18 september 2014. 

Med startkortet i lomma, dro jeg torsdag ettermiddag rett fra jobb til Expoen på rådhusplassen for å hente startnummer m.m. Det var mange som allerede var på plass, men ingen kø og det gikk stille og rolig for seg. Det var mye å se og mange fine tilbud på klær, ustyr osv. og innen jeg kom ut på den andre siden med startnummer, hadde jeg også fått et Kondis blad i hånda.

På utsiden av Expoen tenkte jeg på hvordan det ville være her om to dager og visste ikke helt om jeg skulle glede meg eller ikke men, med en gryende forkjølelse og sår hals, så var det grunn til bekymring.


Running Expo

Senere samme dag, og siden dette er i nærmiljøet, bestemte jeg meg for å være med på årets siste UVR. Dette også for å kjenne hvordan tilstanden var. Selve løpet gikk greit men pusten var tung. Da er det bare å håpe at dette blir bedre frem mot lørdagen.

Ulsrudvann rundt (UVR) som arrangeres av Bøler IF Friidrett, er en karusell med til sammen 8 løp. Se mer om UVR her; 

20 september 2014

Lørdag morgen og fortsatt litt rusten i halsen, men slett ikke ille, var jeg tidlig oppe. Dagen begynte på samme måte som andre løp-og renndager, med en solid frokost. Havregrøt og grovt brød med juice og kaffe.


Dagens antrekk

Med t-bane kl 08.03 reiste jeg fra Bøler til Oslo sentrum. Underveis kom det på flere med den samme blå posen. Det er ikke fritt for at man er litt spent og kjenner etter hvordan man føler seg, men jeg konstaterer at halsen er ok.

Vel en time før start, ankommer jeg Rådhusplassen og finner raskt ut hvor “bagage-drop” var. Jeg rusler en runde rundt Rådhuset og nyter atmosfæren som foreløpig er nokså rolig. Tar noen bilder m.m., før jeg går tilbake til Borregården.


Stille og rolig ca en time før start

Tar så av yttertøyet og går for å lever sekken til rett  “bagage-drop”. Det var litt småkjølig og jeg løper litt opp og ned Rådhusgaten for å holde varmen. Tiden gikk imidlertid fort og da jeg fikk øye på 3:45 ballongen, fulgte jeg denne fremover i pulje 2. Her hilste jeg på Christoffer i det han snek seg enda lenger frem. Vi ønsket hverandre god tur og lykke til, og så var vi alle klare for start som av forskjellige årsaker, var blitt utsatt med ca 15 min.


Mange ballonger i luften men, jeg skulle følge 3:45 ballongen

0 – 10 km:

Omsider smalt startskuddet og feltet satte seg i bevegelse. Først sakte og så raskere ettersom vi kom ut fra Rådhusplassen. Det var bare å finne sin plass i klynga og med 3:45 ballongen like der foran, var alt såre vel. Målet for dagen var sub 4. Langs Frognerstranda fløyt det bra og jeg hadde god kontroll på ballongen. Tenkte at det var lurt å opparbeide tid i banken,  jfr. 4 t.  Det var et godt løpsvær, men kanskje litt høy luftfuktighet, for jeg ble nokså varm. Vi passerte så Aker Brygge og festningen, og med så mye folk som heiet, var det var moro å løpe.


i Bøler IF`s velkjente blågule drakt, passeres festningen første  gang. 
Foto: Kondis/Bjørn Johannessen

10-18 km:

Ved Operaen passerte vi ca 10 km og det gikk fortsatt greit der vi nå var på vei sørover mot Sjusøya. Fra Sjusøya og tilbake, tok løypa av ved Grønlia og forsatte så langs “dammen” ikke langt fra Middelalderparken. Det var herlig å se at 4:00 -ballongen var på vei ut til Sjusøya for vending. Nokså fornøyd med tingenes tilstad og øyekontakt med 3:45, hang jeg med i en fin gruppe. Ved Barcode svingte løypa inn på brua og så var det rake veien mot Tøyenparken. Løypa forsatte så til høyre og etter en runde rundt Botanisk Hage, var vi igjen tilbake på brua og Barcode.


Her passerer jeg 18 km. (Foto: fra NRK-TV)

18-21 km:

Jeg kjenner nå at jeg bør slippe ballongen sakte og tar det så litt roligere opp mot Karl Johans gate. I det jeg passerer Stortinget, ser jeg ballongen på motsatt side. Siste biten inn mot passering var også ny i forhold til 2012, og litt lurt ble jeg, men passerer på 1:54:37. På vei ut for siste runde, tenke på Trond Inges anbefalning om en passering like i underkant av 2:00 men, jeg var fornøyd med opptjent tid i banken.

21-26 km:

Jeg merker nå at det begynner å koste mer å holde farten oppe og at det heller ikke er flatt utover mot Skøyen. Pulsen stiger og jeg demper tempoet ytterligere. Jeg har på alle drikkestasjoner vært nøye med drikke og kjenner nå at naturen kaller, så etter vending på Skøyen, blir det en tur ut i buskene for en naturlig pause. Tilbake i løypa klemmer jeg i meg en medbrakt Gel som jeg skulle skylle ned på neste drikkestasjon langs Frognerstranda.


Drikkestasjon ved 26 km, Frognerstranda

Etter to tre begre med sportsdrikke og vann, satte jeg så av sted igjen. Jeg håpet at Gel`en jeg klemte i meg skulle ha en viss effekt, men hva skjer? plutselig som lyn fra klar himmel, sier det pang og jeg møter til de grader veggen. Den berømmelige hammeren var brutal. Tom for næring eller ikke, så er det ikke mer å ta av og jeg begynner å gå. Så det var dette vår “gamletrener” Stein mente, da han sa  “når dere møter HELVETE, så knip igjen øya og løp igjennom, det er garantert bedre på den andre siden”.  Jeg kneip øya igjen og igjen, og lurte på hvor lenge dette helvetet skulle vare. Jeg tenkte at jeg ikke kunne gå resten av løpet heller. Som om dette ikke var nok, så tok krampa også tak i leggene, og jeg både gikk og løp om hverandre.

27 – 33 km

Hodet mitt sa at jeg skulle ta første t-bane hjem, men bena nektet, og så fortsatte jeg videre. Ettersom jeg nærmet meg Aker Brygge hadde jeg innsett at sub 4:00 var umulig og ville derfor konsentrere meg om å komme til mål. Med så mye folk som heiet ved Aker Brygge og festningen, ble det til at jeg løp til jeg rundet festningen. Frem til neste drikkestasjon ved festningsplassen hadde jeg for det meste gått og det tok heller ikke lang tid før 4:00 – ballongen passerte. Jeg fortsatte med å løpe så lenge bena tillot det, og ved ca 30 km fikk jeg noen oppmuntrende tilrop fra Dennis, Tron Inge og en jeg ikke husker ved navn. Det er mulig det hjalp, for nå fungerte bena bedre og jeg kunne løpe noe lengre ad gangen før ny krampe. Slik fortsatte det utover mot Sjusjøya og tilbake til Barcode.


Langs dammen mot Grønland og Barcode.

35 – 39 km:

Fra Barcode og over brua gikk det bedre og jeg løp det meste av veien mot Tøyenparken og så bort til Tøyengata. Her måtte jeg imidlertid gå ett stykke men, fikk så litt fart på bena langs Botanisk Hage og så nedover tilbake til brua. På vei over brua mot Barcode, kom jeg til å tenke på at andre bruker flere uker på å gå over “Grønland” mens jeg, hadde både gått og løpt fire ganger over på samme dag. Jeg flirte litt for meg selv, hehe.

39 – 42,2 km:

Jeg kom meg velberget over brua og nærmet meg Operaen da Trond Inge igjen dukket opp og denne gang med både kamera og nye tilrop.


3 km til mål. Foto: Trond Inge Carlsen

Jeg fikk presset frem et smil i det jeg passerte, og oppmuntret av ny tilrop, gikk det nå mye bedre frem til neste drikkestasjon snaue 2 km fra mål. Her i fra og videre, gikk det nå slakt oppover mot Karl Johans Gate. Lurte på hvorfor denne bakken ikke var omtalt noe sted, men straks etter, svingte jeg inn Karl Johans Gate.

Ved Stortinget var det mye folk som heiet og jeg glemte for en stund, at jeg hadde vondt i bena. Ble liksom løftet frem og det var moro å løpe. Glemt var all negativ tankevirksomhet, for nå gjaldt det å få til en brukbar avslutning. Da vi svingte inn Rådhusgaten, var det bare å la det stå til, og med armene hevet over hode, passerte jeg målstreken.

Fikk en flott medalje om halsen som bevis på fullført løp og til tross for visse vanskeligheter underveis, var jeg nokså fornøyd med fullført løp. Med tanke på at dette kun var min tredje maraton, så innså jeg at ambisjonene for dagen, nok var litt i overkant.

Stiv og støl, glad og lykkelig, fikk jeg en tilfeldig dame til å ta et foto. Mange takk:)

 


Godt fornøyd  med fullført løp. Foto: ukjent

Ca  42,2  km

4:18:31

Takk til alle som fulgte løpet fra sidelinjen. Uten deres tilstedeværelse, hadde det ikke blitt den folkefesten det var J

Takk også til PWC, som ga to ruter melkesjokolade da arrangøren ikke hadde mat på noen av sine drikkestasjoner rundt om i løypa. Dette reddet dagen J

 RESULTATER

Mer om Oslo Maraton på Sportsmanden

#oslomaraton #landevei #løp #kondisjon #mosjon #trening

Flere foto følger nedenfor men,  først et foto av Heidi Pharo ved Stortinget. 


Gratulerer med seier i Oslo Halvmaraton 








 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top